Vesti

Hrana prilagođena deci - šta sve utiče na formiranje navika u ishrani

Foto: Shutterstock

Sećaš li se prvog puta kad je dete zagrizlo jabuku, od srca, bez da ga neko podseti? Tog trenutka kada je kašika spanaća prestala da bude borba i postala – samo još jedan zalogaj? Prvog „mmmm“ koje nije bilo imitacija, već iskren užitak? U tim momentima, bez mnogo pompe, rađaju se navike koje deca nose ceo život.

Dok zajedno isprobavamo ukus supe, seckamo voće ili mesimo testo, deca uče više nego što mislimo. Ne samo o hrani – već o ljubavi, pažnji i izborima koje će nositi zauvek.

Kako deca uče da biraju

Možda deluje kao da deca nešto samo „vole“ ili „ne vole“ nešto. Ali istina je da ih učimo mnogo više nego što shvatamo – ne samo šta se jede, već kako se jede i zašto. Kada im pokazujemo da se i povrće jede s uživanjem, da se obrok ne preskače i da se slatkiši ne kupuju svaki dan, mi oblikujemo njihov ukus i vrednosti.

Jer, nije dovoljno reći im šta je zdravo. Mnogo je važnije da to vide – u tanjiru, u našim izborima, u načinu na koji pričamo o hrani. Jer deca slede ono što radimo, ne ono što govorimo. Ako ih učimo da razumeju, da biraju sa pažnjom, onda im dajemo nešto mnogo više od obroka – dajemo im kompas.

Okruženje koje ima moć

I van kuće, svet šalje signale. Šarene ambalaže, likovi iz crtaća, reklame koje obećavaju zabavu u pakovanju. Nije lako nositi se sa svim tim uticajima, ali tu dolazi trenutak za odgovornost – ne samo roditeljsku, već i onu koju nose škole, mediji, prodavci i brendovi.
S druge strrane, kada neko odluči da neće koristiti omiljene crtane junake na nezdravim proizvodima, ili da uklanja nepotrebne aditive, to nije samo poslovna odluka. To je izbor koji menja dečiji svet.

Male odluke, veliki trag

U trgovinama koje svakodnevno posećujemo, sve češće se pojavljuju proizvodi bez dodatog šećera, sa više integralnih žitarica i jednostavnim oznakama koje roditeljima i deci pomažu da biraju svesno. To nisu samo etikete. To su tihe lekcije. Tu se edukacija ne drži u rukama – već u korpi za kupovinu. Tako se u ponudi kompanije Lidl nalazi sve više zdravijih i održivijih proizvoda, poput onih na biljnoj bazi, bez dodatog šećera i sa integralnim žitaricama.

Na ambalažama proizvoda koji se prema smernicama SZO ne smatraju zdravim, Lidl radi na tome da se ne koriste dizajni koji privlače decu. Time se smanjuje rizik od formiranja nepoželjnih navika usled marketinškog uticaja. Lidl ne samo da prilagođava ponudu, već i informiše. Putem sistema "Nutri-Score", koji jasno označava nutritivnu vrednost proizvoda, potrošači se lakše opredeljuju za zdravije opcije.

I zato, svaki tanjir koji pažljivo spremimo i svaki proizvod koji svesno biramo, govori: „Brinem o tebi.“ A dete će to, jednog dana, uzvratiti – svojim izborima, telom koje poznaje i voli, i životom koji ne zaboravlja kako je sve počelo: uz kašiku, sto i osmeh.

Promo